Luxe wonen in een
rijksmonumentaal pand

Luxe wonen in een rijksmonumentaal pand

Al een eeuw lang is dit monumentale schoolgebouw hét decor voor vooruitstrevende figuren en leergierige jonge vrouwen die deel willen nemen aan het maatschappelijk leven. Hoewel het eerste fundament van Lyceum rond 1920 werd gelegd, ligt de oorsprong van deze bijzondere plek met bijbehorende historie een stuk verder in het verleden. We nemen je graag mee door de tijd heen.

Winterverblijf van
Belle van Zuylen

Lyceum is een geschakelde vleugel aan het grachtenpand gelegen aan Kromme Nieuwegracht 3. Sinds 1770 is dit een iconisch grachtenpand voor het straatbeeld. Daarnaast was dit het schitterende onderkomen van schrijfster Belle van Zuylen. Samen met haar familie woonde Belle op Slot Zuylen. In de winter was deze woning aan de Kromme Nieuwegracht hun verblijf.

Belle van Zuylen was een verlichte schrijfster van Franse adel. In dit winterverblijf schreef ze haar romans en portretten. Hier componeerde en filosofeerde ze.

De tijd ver vooruit

We nemen een sprong in de tijd. Vanaf 1920 diende de Kromme Nieuwegracht 3 als toneel voor atheneumleerlingen van het vooruitstrevende St. Bonifacius Lyceum; de eerste middelbare school waar jongens en meisjes les kregen in hetzelfde klaslokaal.

Omdat er meer plek nodig was voor het St. Bonifacius Lyceum, werd in 1925 de derde verdieping toegevoegd aan het pand. De achterzijde werd uitgebouwd met lokalen. Een prachtige vleugel met veel ramen en een authentiek trappenhuis. Dit is het allereerste begin van Lyceum.

Na het St. Bonifacius Lyceum heeft ook Schoevers zich in 1994 gehuisvest aan de Kromme Nieuwegracht 3. Dit was een van de eerste opleidingen die vrouwen een kans wilde geven op de arbeidsmarkt, door gedegen kennis en vaardigheden voor een kantoorbaan bij te brengen.

Eén geschiedenis,
twee bestemmingen

Het pand aan de Kromme Nieuwegracht en Lyceum Wonen delen dezelfde geschiedenis, maar zijn sinds vorig jaar opgesplitst in twee verschillende bestemmingen. Het grachtenpand is in juni 2022 opgeleverd als compleet gerenoveerd kantoorpand, genaamd Van Zuylen. De klaslokalen zijn getransformeerd tot woonbestemming. De twee bestemmingen zijn nog steeds geschakeld en delen nog enkele ruimtes, zoals de lift, enkele parkeerplaatsen en het privé binnenhof.

Heeft u interesse?

Momenteel zijn al onze woningen succesvol verhuurd. Heeft u interesse? Laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar huren@bridgesre.nl, met daarin de volgende gegevens:

• Uw naam;
  • Uw contactgegevens;
  • Huurbudget; en
  • Het type woning dat uw voorkeur heeft (studio, appartement of maisonnette).

Wij nemen contact met u op wanneer er een woning beschikbaar komt.

Geen zorgen, uw gegevens zijn bij ons in goede handen. In onze privacyverklaring staat wat wij doen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te waarborgen.

Disclaimer
Deze promotie is geen aanbod. Het is een verzoek tot inschrijving aan geïnteresseerden om op de hoogte gehouden te worden over het geadverteerde eigendom. Er kan door de eigenaar, Bridges Real Estate, geen aanbod van de geadverteerde eenheden worden gedaan en er kunnen geen depositos worden aanvaard, of reserveringen, bindend of niet-bindend, worden gemaakt. Tekeningen en renders van het gebouw zijn artistieke uitingen en geven de geplande schaal en geest van het gebouw weer. Dergelijke afbeeldingen dienen uitsluitend ter illustratie.

www.bridgesre.nl

Wonen huren in Utrecht centrum | Lyceum Wonen